مقایسه مصرف برق کولر گازی با داکت اسپلیت

نوشته شده در 09 خرداد 1403
آموزشی
مقایسه مصرف برق کولر گازی با داکت اسپلیت

امروزه با توجه به افزایش خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی در منازل و محیط‌های کاری، انتخاب سیستم مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر روی مصرف انرژی و هزینه‌های برق داشته باشد. در این مقاله به مقایسه مصرف برق کولرگازی با داکت اسپلیت می‌پردازیم و جزئیات مربوط به کارایی، مزایا، معایب و هزینه‌های مرتبط با هر یک از این سیستم‌ها را بررسی می‌کنیم.

معرفی کولرگازی و داکت اسپلیت

معرفی کولرگازی و داکت اسپلیت

کولرگازی:این وسایل جز محصولات سرمایشی هستند که با استفاده از گازهای مبرد، هوا را خنک می‌کنند و شما از این هوای خنک نهایت لذت را می برید. این دستگاه‌ها معمولاً به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که بخش داخلی در داخل ساختمان نصب می‌شود و بخش خارجی در بیرون ساختمان قرار دارد.

داکت اسپلیت:این محصولات هم مانند سایر کولر ها عمل می‌کنند، اما تفاوت اصلی آن‌ها در این است که داکت اسپلیت‌ها هوا را از طریق کانال‌ها (داکت‌ها) به اتاق‌های مختلف توزیع می‌کنند. این سیستم‌ها معمولاً برای ساختمان‌های بزرگ‌تر و با تعداد اتاق‌های بیشتر استفاده می‌شوند.

مقایسه ی کارایی انرژی در کولرگازی ها و داکت اسپلیت ها

کولرگازی: کولرگازی‌ها معمولاً دارای مقیاس کارایی انرژی هستند. این مقیاس نشان می‌دهد که کولرگازی چه مقدار انرژی مصرف می‌کند تا یک واحد خنک‌کنندگی ارائه دهد. به طور کلی، کولرگازی‌های مدرن با کمپرسورهای اینورتر دارای مصرف انرژی کمتری دارند. و برای کسانی که مصرف انرژی برای آن ها بسیار مهم است این کم مصرف بودن کولرگازی ها معمولا یک مزیت و ویژگی مثبت به حساب می آید.

داکت اسپلیت: داکت اسپلیت‌ها معمولاً با مقیاس SEER سنجیده می‌شوند که میزان کارایی انرژی سیستم را در طول یک فصل نشان می‌دهد در واقع کارایی و میزان مصرف انرژی را در پایان سال یا فصل مورد نظر نشان می دهد. داکت اسپلیت‌های اینورتر نیز معمولاً SEER بالاتری دارند و بهینه‌تر از نظر مصرف انرژی هستند و این وسایل هم جز کم مصرف ترین وسایل برقی می باشند که باتوجه به کارایی که از خود نشان می دهند معمولا برق می سوزانند.

مقایسه ی توزیع هوا و کارایی سیستم در کولر گازی ها و داکت اسپیلت ها

کولرگازی ها:

 این وسیله برای واحد داخلی مستقل عمل می‌کند و می‌تواند به صورت جداگانه کنترل شود. این امر باعث می‌شود که هر اتاق به طور مجزا و بر اساس نیاز سرمایش یا گرمایش یابد و قدرت تنظیم دما براساس دمای محیط و اتاق مورد نظر انجام می شود و ممکن است در یک اتاق که دمای مناسب تری دارد کولر گازی آن اتاق کارکرد کترب داشته باشد و هوای سرد زیاد تولید نکند ولی اتاق دیگر در همان واحد هوای گرمی داشته باشد و نیاز به عملکرد بالا و تولید هوای بسیار سرد داشته باشد ، که منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود.

داکت اسپلیت ها

این دستگاه بزرگ هوا را از طریق کانال‌ها به اتاق‌های مختلف توزیع می‌کنند. اگرچه این سیستم‌ها می‌توانند چندین اتاق را به طور همزمان خنک یا گرم کنند، اما اگر همه اتاق‌ها به سرمایش یا گرمایش نیاز نداشته باشند، ممکن است مصرف انرژی بیشتری داشته باشند.، در واقع بزگترین ویژگی منفی در این وسیله این است که به دمای هر اتاق جداگانه توجه نمی کند و همه جا را به طور یکسان سرد می کند حتی اتاق هایی که دمای هوا در آن ها پایین است و نیاز به سردی آنچنانی ندارند

هزینه‌های نصب و نگهداری در کولر گازی ها و داکت اسپلیت ها

امروزه معمولا برای نصب این محصولات روش های آسان و راحت وبا هزینه کمتری وجود دارد. هزینه‌های نگهداری نیز به دلیل ساختار ساده‌تر و دسترسی آسان‌تر به واحدها معمولاً کمتر است و نیاز دارد به طور سالانه توسط فرد متخصص سرویس شود یعنی اگر شما یک بار در ابتدای خرید این محصول را به دست نصاب بسپارید دیگر فقط لازم است به طور سالانه سرویس شود و نگهداری از ان هم فرمول بسیار پیچیده ای ندارد و کار بسیار ساده و آسانی می باشد.

این ویژگی ها در کولر گازی ها بود اما مدل داکت اسپلیت به دلیل نیاز به کانال‌کشی و زیرساخت‌های مرتبط هزینه بیشتری دارد یعنی شما علاوه بر اینکه باید هزینه خرید و هزینه ی نصاب را پرداخت کنید بعد از آن با چالش کانال کشی مواجه می شوید که ممکن است شما نیازبه بنا و یک سری تغییرات در فضای داخلی خانه خود برای ایجاد کانال ها داشته باشید. همچنین، نگهداری و تعمیرات این سیستم‌ها ممکن است به دلیل پیچیدگی بیشتر، هزینه بیشتری داشته باشد.

همچنین ببینید:کولر گازی هایسنس 18000 مدل HIH-18TG که برای اتاق های مجزا بسیار عالی می باشد.

مزایا و معایب خرید کولرگازی ها و داکت اسپیلت ها

مزایا و معایب خرید کولرگازی ها و داکت اسپیلت ها

  • کنترل مجزا برای هر اتاق،در کولر گازی ها سبب شده است که دمای همه ی اتاق ها به نسبت دمای هوای موجود در این اتاق ها معتدل و یکسان شود و در واقع اینگونه نیست که برای همه ی اتاق ها به یک شرایط هوا تولید کند و شرایط جوی را در نظر می گیرد اما توزیع یکنواخت در داکت اسپلیت ها سبب شده است که هوا به صورت یکنواخت در همه ی اتاق ها بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و محیطی پخش شود چون این یک کولر مجزا نیست و قدرت تفکیک ندارد
  • نصب آسان‌ترو هزینه‌های اولیه کمتر در کولر گازی ها وجود دارد که اگر ما بخواهیم چند عدد کولرگازی تهیه کنیم ممکن است هزینه ی نصب ان با نصب یک داکت اسپیلت یکسان باشد،همانطور که می دانید هزینه ی نصب داکت اسپلیت ها به دلیل خرید کانال و نصاب و کانال کشی آن در منزل ممکن است برای شما زیاد شود.
  • اگرشما قصد دارید کولر گازی مناسب برای فضاهای کوچکتر یا اتاق‌های مجزاتهیه کنید هرگز به فکر خرید داکت اسپلیت نباشید چون این محصول توانایی تفکیک و جداسازی را ندارد و همه را به صورت یکسان هوادهی می کند
  • یک خوبی که کولر گازی ها دارند این است که برای نصب آن ها معمولا نیاز به دستکاری واحد داخلی نمی باشد و طراحی و دیزاین خانه بهم نمی خورد و این دستگاه به راحتی به یک دیوار نصب می شود ولی داکت اسپلیت ها ممکن است ظاهر داخلی را تحت تأثیر قرار دهد چون مرحله ی کانال کشی در آن یکی از سخت ترین مراحل است که نما و طراحی داخلی خانه را تحت تاثیر قرار می دهد
  • یکی دیگراز معایب داکت اسپلیت ها می توان به مصرف انرژی بیشتر در صورت عدم نیاز همه اتاق‌ها به سرمایش یا گرمایش اشاره کرد که در واقع بعضی از اتاق ها نیاز به همچین دمایی ندارند و فقط انرژی درون آن ها هدر می رود در حالی که در کولر گازی ها به دلیل استفاده مجزا در هر اتاق با توجه به نیاز و شرایط اتاق هوادهی انجام می شود.

برای خرید انواع کولر گازی ها از برند های معتبر می توانید به سایت هاوین سنتر مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

انتخاب بین کولرگازی و داکت اسپلیت بستگی به نیازهای خاص شما، اندازه فضا، بودجه و الگوی مصرف انرژی دارد. کولرگازی‌ها با توجه به نصب آسان و کنترل مجزا برای هر اتاق، برای فضاهای کوچکتر و منازل با اتاق‌های مجزا مناسب‌تر هستند. در مقابل، داکت اسپلیت‌ها برای ساختمان‌های بزرگ‌تر و فضاهای باز که نیاز به توزیع یکنواخت هوا دارند، گزینه بهتری هستند. در نهایت، بررسی دقیق نیازها و مشورت با کارشناسان مرتبط می‌تواند به انتخاب مناسب‌تری منجر شود و برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه های اضافی بهتر است ابتدا با دقت شرایط را بسنجید و بعد اقدام به خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی خود بکنید..

سوالات متداول

در شرایطی که فضایی که باید خنک شود، مساحت و شرایط هواشناسی ثابت باشد، داکت اسپلیت به دلیل توان کمتری که برای خنک کردن فضا نیاز دارد، مصرف برق کمتری نسبت به کولر گازی خواهد داشت.
نه، داکت اسپلیت همیشه بهترین گزینه نیست و در برخی شرایط، کولر گازی ممکن است بهترین گزینه باشد.
جستجو
دسته‌ها
ویجت‌ها
آخرین بلاگ